آتش بنزین دامن خودروسازان را می‌گیرد؟ | درباره خط و نشان رئیس جمهور برای خودروسازان

  • کد خبر: ۳۷۳۳۶۱
  • ۲۶ آبان ۱۴۰۴ - ۱۶:۲۹
آتش بنزین دامن خودروسازان را می‌گیرد؟ | درباره خط و نشان رئیس جمهور برای خودروسازان
رئیس جمهور خطاب به وزیر صمت گفته است: «به خودروسازان، اعلام کنید که اگر تا یک سال آینده موتور خودرو‌ها اصلاح و مصرف آنها بهینه نشود دیگر اجازه تولید نیز نخواهند داشت.» اما چرا به یکباره مسعود پزشکیان برای خودروسازان با این ادبیات خط و نشان کشیده است؟ این ماجرا چه ابعادی دارد؟

به گزارش شهرآرانیوز، دولت این روز‌ها در پیچ تاریخی قرار گرفته است و باید تصمیم‌های سخت بگیرد. دخل و خرج دولت باهم نمی‌خواند. خرج اضافه یعنی کسری بودجه بیشتر و افزایش کسری بودجه دولت به معنای عامیانه منجر به چاپ پول و افزایش تورم خواهد شد. بیش از ۷ سال است که تورم سالانه در ایران بیش از ۴۰ درصد است. در این سال‌ها نرخ بالای تورم منجر به کاهش قدرت خرید مردم و لاغر شدن طبقه متوسط شده است. دولت چاره‌ای جز اتخاذ تصمیم‌های سخت ندارد. تصمیم‌هایی که قطعا به مذاق خیلی‌ها خوش نخواهد آمد. تصمیم‌هایی از جنس جمله آتشین رئیس جمهور در جلسه اخیر هیئت دولت!

تولید بهینه یا تعطیلی!

رئیس جمهور در آخرین جلسه هیئت دولت خطاب به وزیر صمت گفته است: «در جلسه‌ای با خودروسازان، صریحاً اعلام کنید که اگر تا یک سال آینده موتور خودرو‌ها اصلاح و مصرف آنها بهینه نشود، هیچ‌گونه ارزی دریافت نخواهند کرد و اجازه تولید نیز نخواهند داشت. این شرکت‌ها در صورت نیاز، فناوری روز دنیا را خریداری کنند و دولت نیز در این مسیر از آنها حمایت خواهد کرد؛ اولویت ما تولید خودرو‌های ایمن و برقی است.»

معنای ظاهری این جملات مشخص و واضح است. اما پشت این جملات خبر‌های مهمی نهفته است. می‌شود حدس زد که رئیس جمهور به چه چیز‌هایی فکر می‌کند. پزشکیان و مشاورانش قطعا چرتکه به دست گرفته‌اند و به این نتیجه رسیدند که دیگر دولت توان پرداخت هزینه‌های مصرف بالای بنزین در کشور را ندارد. اما مگر خودرو‌های پر مصرف داخلی چه هزینه‌ای برای دولت دارد؟

درد ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی

پالایشگاه‌های داخلی توان تامین سوخت مورد نیاز در کشور را ندارد. برآورد می‌شود که طی ۲ سال اخیر دولت حدود ۸ میلیارد دلار بنزین وارد کرده است. اجازه دهید فرض کنیم، تمام بنزین وارداتی به نرخ آزاد (لیتری ۳ هزار تومان) فروخته شود. فرض کنیم دولت بنزین را به نرخ لیتری ۵۵ هزار تومان (نرخ جهانی) وارد کرده باشد. حالا حساب و کتاب کنیم. با این اعداد می‌توان برآورد که دولت سالانه بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان برای واردات بنزین یارانه می‌دهد. دولت با این رقم می‌تواند دو سال یارانه نقدی ماهانه را پرداخت کند. این عدد فقط درباره بنزین وارداتی است. اگر یارانه پنهان بنزین داخلی نیز به این عدد اضافه شود، هزینه‌های تامین سوخت سر به فلک می‌کشد.

چاره چیست؟

سه سال پیش بود که بحث افزایش قیمت بنزین بالا گرفته بود. همان زمان سردار تیمور حسینی، جانشین وقت رئیس پلیس راهور گفت: «با یک حساب دو دو تا چهارتا، ایران‌خودرو و سایپا اگر تعطیل شوند، ما با واردات خودرو و صرفه‌جویی در مصرف سوخت با واردات خودروی خارجی، حقوق تمام کارکنان آن را می‌دهیم.» واقعیت جز این نیست. در شرایطی که دولت در تامین بودجه عمرانی و پرداخت یارانه و کالابرگ مانده است؛ خرج ارز برای واردات بنزین، نوعی فاجعه است. اقتصاد ایران توان تحمل این هزینه‌ها را ندارد و رئیس جمهور به همین دلیل برای خودروسازان خط و نشان کشیده است. باید مصرف سوخت کنترل شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.